Ny Weishaupt-afdeling i Neuss

Max Weishaupt GmbH er en af verdens førende leverandører af varmeanlæg og har siden 1965 haft en afdeling i den tyske by Neuss. Her arbejder ca. 50 medarbejder med salg, teknisk rådgivning og service.

På vestsiden af Rhinen betjener afdelingen hele området fra byen Kleve i det nedre Rhinen i nord ned til kommunen Selfkant i syd.
På østsiden af Rhinen har afdelingen i Neuss ansvaret for byerne Düsseldorf, Wuppertal, Solingen og Remscheid - samt det omkringliggende opland.

Som følge af det væsentligt udvidede produktsortiment og den positive udvikling i Weishaupts afdeling i Neuss blev det nødvendigt at bygge en ny bygning, som kan opfylde de fremtidige behov. Den nye bygning er opført i den nordlige ende af Neuss, direkte ud til motorvejen A52 nær Büderich. Den nye bygning blev indviet i slutningen af juni med over 200 gæster, deriblandt kunder og medarbejdere fra Weishaupt.

Det imponerende byggeri omfatter et lager på over 900 m2 og kontorområde på 1.200 m2. Der er også indrettet et 250 m2 stort undervisningsområde til teoretisk og praktisk undervisning af fagfolk og serviceteknikere. Til den praktiske undervisningsdel er der installeret fuldt funktionsdygtige produkter, hvilket omfatter gulvstående og væghængte kondenserende gas- og oliekedler fra 2 op til 45 kW, jordforbundne varmepumper og luft/vand-varmepumper på mellem 7 og 11 kW, energi- og kombibeholdere samt tre testflammerør på kedler fra 70 op til 600 kW til undervisningen i brændere.

Den nye bygning opvarmes og køles af en reversibel væske/vand-varmepumpe på 70 kW samt af en kondenserende gaskedel på 90 kW. Alt teknikken i bygningen styres af bygningsautomatik leveret af Weishaupts datterselskab Neuberger. Weishaupts datterselskab BauGrund Süd har foretaget jordprøver og analyseret byggegrunden samt gennemført selve jordsondeboringerne.

Den nye afdeling i Neuss er endnu et udtryk for Weishaupts ønske om at være tæt på kunderne og om at tilbyde undervisning af kunder og eget teknisk salgspersonale.

Weishaupt har gennemført lignende byggeprojekter for sine afdelinger i Hamburg, Dortmund, Frankfurt og Berlin.